28.01.2013-03.02.2013 Groep Brazilianen - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Anne-Lieze Goossens - WaarBenJij.nu 28.01.2013-03.02.2013 Groep Brazilianen - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Anne-Lieze Goossens - WaarBenJij.nu

28.01.2013-03.02.2013 Groep Brazilianen

Door: Anne-Lieze

Blijf op de hoogte en volg Anne-Lieze

03 Februari 2013 | Argentinië, Córdoba

De derde week zag ons klasje er weer anders uit. Timo (Duitser) en ik kregen nieuwe klasgenootjes, namelijk Alejandra (Brazilie), Steffan (Zweed die in Londen woont) en Andreas (Zwitserland). Met 5 in de klas, elk uit een ander land en elk slechts een basiskennis in Spaans, het blijft grappig :).

Deze week is er een groep van 9 Brazilianen in school. Ze zijn hier voor Spaans te leren en hebben een volledig programma met elke dag activiteiten. Dit is voor ons ook leuk, want wij kunnen meedoen met deze activiteiten. (Weliswaar tegen betaling, zoals “siempre”!)

Dinsdagavond was het “Noche del museos”. Van 20.00 uur tot 02.00 uur kon je gratis een bezoekje brengen aan 12 museums hier in de stad. Een ideale gelegenheid voor mensen die graag een snel kijkje willen nemen en er geen geld aan willen geven, zoals mij :). We waren met een groepje van 8 mensen: Alex en Timo van Duitsland, Anders van Denemarken en nog 5 chicas van Brazilie. Na 2 museums waren we het unaniem eens dat het tijd was voor een “cerveza”, waarmee we ineens ook de avond afsloten.

Woensdagnamiddag was er weer een “vrije” les, dit keer moesten we… ZINGEN :s Zoals jullie wellicht verwachtte heb ik uit volle borst meegezongen :) in het Spaans weliswaar!! S avonds hadden we een BBQ op school, hetgeen heel lekker en gezellig was. We zaten gezellig in de patio van de school wat lekkers te drinken en ineens begon het hard te waaien, dus gingen wel maar snel naar huis. Ik deed de deur nog maar net dicht en het begon super hard te stormen.

Donderdagnamiddag heb ik in de school 1 les Tango gevolgd. Ik ben in Argentinië dus moet dat toch eens hebben gedaan, nietwaar? Het was een leuke ervaring :) Zoals inmiddels een gewoonte wordt hebben we (donderdag)avond een bezoekje gebracht bij hostel Carpe Diem voor de “Cerveza&espanol” met daarna een bezoekje aan bar Luigi. Inmiddels kennen ze ons er al en dat maakt het nog gezelliger :).

Het nadeel is wel dat de volgende dag les is om 9 uur en 4 uur opletten terwijl je maar weinig slaapt blijft moeilijk… Ik heb mezelf door de les gesleept en bovendien voor 2 gewerkt. Timo heeft zich laten verleiden door zijn bed en daardoor maakte ik, zo lief als ik ben, de oefeningen twee keer zodat hij niets zou missen. Na de les zijn we bij Bruna (Argentijns meisje) gaan zwemmen, heerlijk bij 43°C! Het was ongelooflijk heet en het water lekker fris, ideale combinatie! :) Na het zwemmen zijn we een “frozen yoghurt” gaan eten, lekker verfrissend. Op de terugweg werden we verrast door dikke druppels regen, hetgeen in eerste instantie eveneens lekker verfrissend was. Toen de wind begon op te komen, besloten we elk naar ons eigen huis te gaan. Ik moest zo een tien minuutjes wandelen, maar op 25 meter voor mijn appartement begon het ineens wel heeeeeeeel hard te hagelen, en dan bedoel ik wel echt heeeeeeel hard, met hagelkorrels zo groot als golfballen en zo snel als kogels. Pijnlijk dus! Naast mijn appartement is een grote garage, dus heb ik daar even geschuild, er stonden vele mensen, allemaal met hun fototoestel:) het was een hele attractie. Een kerel begon tegen mij te praten, ofja schreeuwen, want de storm was oorverdovend. Hij vond het nogal interessant dat ik van Belgie was en vroeg hoe wij “te quiero” zeggen. Beeld u nu in dat je in een vreemd land in een garage staat (met dus allemaal garagewerknemeres, denk aan hun “spaarpotten” ;) ), met een vreemde man tegenover u, die “ik hou van jou” schreeuwt, 10 keer achter elkaar :) Ik vond het grappig… Gelukkig was de storm s avonds over, want ik ben samen met Alex, Time en Anders naar het lief van Sanne H. gegaan. Wat betekent dat het weer een nacht was met weinig slaap.

Zaterdag om 10.30 stond ik namelijk weer klaar voor een daguitstapje met de Brazilianen. Het plan was om naar Cuesta Blanca te gaan. Carlos (de man van school die de uitstapjes regelt) zei dat dit niet zo een goed idee was, want door de storm van vrijdag, was de rivier erg wild. Dus een andere bestemming, namelijk: Santa Catalina. Een mini dorpje, of eerder mini, mini, mini dorpje. We hebben er (niet lekker) gegeten en aan het zwembad vertoeft. Relaxen dus! Dat mag ook wel na zo een zware week . Zondag is eveneens relaxen om klaar te stomen voor de laatste (?) week spaanse les. Deze middag zijn de kleinkinderen, de ex-man en kinderen van Maria hier om te eten. die 4 jarige is beter in spaans als mij… hmmmm. Deze namiddag heb ik afgesproken met Alex, ik heb nog geen idee wat we gaan doen, wellicht een wandeling door het park maken…

Weetjes:
- Er zijn hier groene en gele taxi’s. De groene taxi’s zijn de taxi’s die je kunt bellen en die komen je dan oppikken waar je wilt. De gele taxi’s kun je gewoon stoppen aan straat. In praktijk kun je de groene ook gewoon stoppen aan straat, maar ze beginnen met een hoger tarief. (ik heb het gevoel dat ik dat al eens heb geschreven, sorry als dat ook werkelijk het geval is)
- Een croissant wordt hier “medialuna” genoemd, hetgeen letterlijk “halve maan” betekent. Ik vind het een leuke naam :).
- Last and most important: LUCY KOMT OP BEZOEK EN WE GAAN SAMEN RONDTREKKEN IN MEI!!!!! Ik kijk er naar uit schat ;) x

Vraagjes:
1. Wat is voor/volgens jou een typisch Belgisch gerecht?
2. Als buitenlanders je vragen naar “vuile” Vlaamse woorden (aka scheldwoorden), welke zou je ze leren?
3. Wat zijn volgens jou belangrijke zaken uit de Belgische geschiedenis?
(Voel je vrij en beantwoord de vra(a)g(en) die je wilt, alvast heel erg bedankt!!)

  • 03 Februari 2013 - 19:21

    Elke:

    Amaiii een ZweeT in uw klas, waar komt die vandaan!:p Time flies, uw derde week is al voorbij! Je wordt gemist meid. Als uw eetcompagnon voel ik mij verplicht om op de eetvraag te antwoorden: frieten, wafels, chocolade, bier, stoofvlees, ... Succes met het vertalen naar het Spaans!;-) BESOOOO

  • 03 Februari 2013 - 19:26

    Anne-Lieze Goossens:

    Ja juffrouw Elke, "zweten" is hier siempre aanwezig, dus vandaag mijn foutje ;) xxxx

  • 03 Februari 2013 - 22:35

    Alice Sistermans:

    Leuke verhalen,ik ben helemaal mee..¡ Después de la tempestad viene la calma! si es posible,escribes (subjunctivo) la historia en el español... otra vez...

    Om op je vragen te antwoorden:
    1) Vlaamse stoverij met frietjes
    2)vieze woorden en vloeken weet jij beter dan ik...ik ken wel "vieze sp.woordjes maar die zullen ze je daar wel leren..;
    3)Fabiola haar kapsel en nu ze minder dotatie krijgt zal 't nog erger worden...

    HASTA LA PROXIMA, te hecho de menos...

  • 05 Februari 2013 - 01:29

    Albert Sistermans:

    Hoi Anne-Lieze,

    Verdorie wat is het er heet!
    Een gouden raad: maak je serveza direct soldaat vóór dat ie verdampt.
    Graag antwoord op 2 vraagjes:
    - Typisch Belgisch gerecht:
    - friet-mosselen;
    - friet-biefstuk met goulash en of majo/ketchup/curry;
    - gestoofd witloof/hesp met kaassaus (witloof misschien onbekend voor Argentijnen);
    - erwtensoep met (gewassen,geknipte) varkenspootjes (wintergerecht).
    - Belangrijke gebeurtenis in Belgische geschiedenis:
    De uiteindelijke erkenning van het bestaan van een Vlaamse bevolking, in de loop van vorige eeuw, door de rijke franssprekende elite van dat zelfde Belgische land.
    o.a. transformatie universiteit Louvain / Leuven (1968).

    Groetjes en geniet verder van het mooie Argentinië !
    Oom Albert

  • 06 Februari 2013 - 19:21

    Papa:

    Culinair zal er weinig toe te voegen zijn.
    Belangrijkste gebeurtenissen in de Belgische geschiedenis zijn volgens mij '
    1. Ontstaan van België in 1830 (maw de verdrijving van de Hollanders : stel je voor)
    2. Ontstaan van de arbeidersbeweging met de syndicale organisaties als gevolg in de jaren 30 van vorige eeuw (armoede, sociale ongelijkheid en onderdrukking werden hierdoor zo veel mogelijk bekampt, sociale opvangnetten werden geïnstalleerd (ziekteverlof, vakantie, werkloosheidsuitkeringen, gratis onderwijs, 5-dagenweek etc.....)
    3. Het algemeen kiesrecht in 1948 als ik het goed onthouden heb. Het moment om een representatieve regering te krijgen (weliswaar in het begin nog zeer sterk beïnvloed door de clerus en de bourgeoisie).
    4. De tweede Wereldoorlog die uiteindelijk gewonnen werd door de geallieerden en de daaropvolgende heropbouw nml het Marshall plan.
    5. En last but not least : de geboorte van een zekere Anne-Lieze Goossens.

    Deine pa

  • 07 Februari 2013 - 00:14

    Anne-Lieze Goossens:

    Bedankt alvast aan degenen die hebben gereageerd! Super! Reacties blijven welkom :) xxx

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Lieze

Actief sinds 14 Jan. 2013
Verslag gelezen: 419
Totaal aantal bezoekers 34748

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2013 - 02 November 2013

Franse les in Montpellier

09 Januari 2013 - 14 Juni 2013

My big adventure

Landen bezocht: