11.03.2013 - 17.03.2013: Asado - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Anne-Lieze Goossens - WaarBenJij.nu 11.03.2013 - 17.03.2013: Asado - Reisverslag uit Córdoba, Argentinië van Anne-Lieze Goossens - WaarBenJij.nu

11.03.2013 - 17.03.2013: Asado

Door: Anne-Lieze

Blijf op de hoogte en volg Anne-Lieze

18 Maart 2013 | Argentinië, Córdoba

Vorige week schreef ik over de culturele verschillen op het werk. Ik heb er deze week ook met een collega over gepraat en zij vertelt dat het hier “normaal” is dat de gemeenschappelijke spullen (zoals bijvoorbeeld het speelgoed) niet worden gerespecteerd. Omdat het van niemand is, draagt niemand er verantwoordelijkheid over en maakt het dus ook niet uit als het kapot gaat of onvolledig is. Voor mij is dit mijn eerste echte cultuurshock :)…. Het lijkt zo normaal dat je je zaken respecteert, en zeker als het niet de jouwe zijn?

Ik moet wel zeggen, ik zie een kleine vooruitgang in het gedrag van de kids tov mij. Zo, bijvoorbeeld, vroeg een jongen waar ik de vorige week een beetje “ruzie” mee had (en daarna negeerde hij mij voor 3 dagen), om mij te helpen. Hij was ontzettend lief en heeft me super goed geholpen. Een ander meisje vroeg me of ze iets mocht laten zien aan haar mama. Het was iets waar we mee gingen knutselen en normaal gooit het meisje alles op de grond of neemt zoveel als ze kan dragen. Helaas koppelen ze hun gedrag aan een persoon (mij) en blijft hun gedrag tov de andere vrijwilligers hetzelfde.

Organiseren of ordenen staat ook niet bepaald in het woordenboek van Ronald Macdonald. Het was voor hun een hele openbaring nadat ik deposito 1 volledig had opgeruimd. Ze wisten het bestaat niet van bepaalde zaken en vinden het toch wel handig als alles bereikbaar is. Ongeveer alle vrijwilligers die er werken (als ik er werk) zijn me komen bedanken en vroegen me verbaast hoe lang dat wel niet heeft geduurd (slechts 2,5 uur). Ze vonden me geniaal :)


Het leven is natuurlijk niet alleen werken! ;) Na het werk weer tal van leuke dingen gedaan; winkelen, afspreken met amigos en amigas, film kijken met Fabrice, gaan uiteten, ijsjes eten. Deze week heb ik ook apple crumble gemaakt en dat viel erg in de smaak bij Fabrice en Maria. Vrijdagavond had ik gekookt voor Oliver, Johanna en Jula. Op het menu stonden gehakballetjes met pasta. “El mejor cenar de toda mi vida” volgens Olly.


De zaterdag was toch de leukste avond van de week. We werden uitgenodigd voor een asado bij Oliver zijn huis. Een echte Argentijnse asado!! Dat was genieten. Wat is dat precies? Het is een bbq met vlees, en vlees en vlees en nog een beetje vlees. Daarnaast was er een aardappelsalade, (groene),sla en tomaten. De hoofdzaak is dus vlees ;) Heel lekker en leuk om mee te maken. Het was als een familiefeest zo samen met die Argentijnen. Erna gingen we naar een feestje dat Fabrice had georganiseerd met twee anderen Fransmannen. Het was een leuk feestje in het huis van een van de fransmannen. Het was op het dak dat een terras is en het was een beetje zoals in de films. We waren met een gezellige bende die niet wist van ophouden dus stop nummer 3 was een bar/boliche. Toen deze sloot hebben we nog gezellig nagepraat in onze tuin. Toen de zon volledig was opgekomen werd het toch hoogtijd om te gaan slapen. Dit bleek mijn lichaam maar voor 3,5 uur te willen. Balen! De zondag was een rustige zondag met familiebezoek, een wandeling en … een verhaaltje ;)


Weetjes:
- De paus is van Argentinië, maar hier is er niet veel van te merken. Er zijn namelijk vele mensen die echt tegen deze man zijn. Hij had in het verleden veel commentaar op het gouvernement. Natuurlijk zijn vele katholieken bijzonder trots dat de paus (“papa”) uit hun land komt.
- Koffiekoeken worden hier “facturen” genoemd  ik vind het grappig vermits een factuur (invoice) ook factuur wordt genoemd.
- Veel Argentijnen leren Duits! (waarom Duits? :p )
- Apotheken zijn hier 24/24 open (farmacity). Je kunt er bovendien alles kopen: medicijnen, makeup, snoep, wc producten, parfumes, …
- Bikinibroekjes zijn hier (belachelijk) klein!!!
- Chips en cornflakes wordt hier in plastieke zakjes (zoals diepvrieszakjes) verkocht in de kiosco’s.
- Op de straat zie je vele mensen zich verplaatsen met een skateboard, ik krijg altijd een beetje de kriebels als ik ze voorbij zie “vlammen”. (Denk daarbij aan de vele gaten in de straten)
- Bijna alle auto’s hier rijden op gas.
- Abortus is illegaal in Argentinië. Misschien is dit de reden waarom er zovele jonge moeders zijn?


  • 18 Maart 2013 - 14:03

    Dein Ma:

    Ik verheug me om daar een factuur te eten en geen om te betalen.
    Dein ma

  • 23 Maart 2013 - 22:36

    Charlotte:

    een verhaaltje?

  • 24 Maart 2013 - 13:30

    Anne-Lieze:

    Deze week zal het helaas langer duren, vanavond vertrek ik wellicht met steven naar santiago de chili :-) x

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Anne-Lieze

Actief sinds 14 Jan. 2013
Verslag gelezen: 395
Totaal aantal bezoekers 34776

Voorgaande reizen:

03 Oktober 2013 - 02 November 2013

Franse les in Montpellier

09 Januari 2013 - 14 Juni 2013

My big adventure

Landen bezocht: